Výletní loď Máj spuštěna na jezero

27.04.2014 14:56

V neděli 27. dubna krátce po poledni dosedla na hladinu Máchova jezera výletní loď Máj, která od podzimu loňského roku procházela celkovou opravou. Na samotné znovuuvedení do provozu si však Máj ještě několik týdnů počká. Nyní budou probíhat dokončovací práce na interéru lodi tak, aby mohl být Máj uveden do provozu v polovině června, tedy ještě před letními prázdninami.

Spousteni Maje

Motorová loď Máj je největší ze čtyřčlenné flotily výletních lodí na Máchově jezeře. Byla vyrobena v loděnicích Štěchovice přímo pro Máchovo jezero a spuštěna na hladinu jezera na jaře roku 1959.  Celkové rekonstrukce se tedy Máji dostává k 55. výročí prvního spuštění na vodu. Svou premiéru v roce 1959 si Máj odbyl ve Starých Splavech. Tehdy spuštění na vodu probíhalo za pomoci vyprošťovacího tanku T34. Dnes se do hry zapojily dva těžkotonážní jeřáby, které si s 80 tun těžkým kolosem dobře poradily. Dokončovací práce na lodi nyní probíhají již na vodě tak, jak bývá při stavbě lodí zvykem. Jde například o instalaci oken a některých částí interiéru, které by při přenosu, kdy se loď mírně prohýbá, mohly být poškozeny. Celkové náklady na rekonstrukci překročí 5 mil. Kč.

Historie výletních lodí na Máchově jezeře
Hladinu Máchova jezera dnes brázdí celkem čtyři výletní lodě. Služebně nejstarší jsou Jarmila a Hynek, jejichž historie se začala psát již ve dvacátých letech minulého století. Tehdejší nově založený plavební podnik vznikal postupně od r. 1920, kdy obec Doksy koupila od majitele velkostatku, hraběte Adolfa z Valdštejna, parcely za 63 000 Kč pod podmínkou, že prodávající strana, tj. hrabě Valdštejn, nucený pozemkovou reformou k odprodeji, má právo 40 % podílu na kapitálu vznikající akciové společnosti. Zakoupené pozemky tvořily parcely potřebné pro pláže a háje na pobřeží Máchova jezera. Celkový provoz byl rozdělen na pobřežní zařízení a plavební podnik. Ten v dubnu 1920 zakoupil a v červnu téhož roku slavnostně uvedl do provozu parníček Greif, který byl vůbec první výletní lodí na Velkém rybníku, dnešním Máchově jezeře. Pohon zajišťoval parní stroj a loď každou hodinu přepravila až 36 cestujících z Doks do Starých Splavů a zpět a byla tak významnou součástí tehdejší dopravní infrastruktury.

Jarmila alias Maria
V květnu 1924 byla zakoupena a do provozu uvedena motorová loď Maria, kterou slavnostně pokřtila Marie, hraběnka z Valdštejna. Loď byla po druhé světové válce přejmenována na Jarmilu. Ta je v současnosti nejstarší výletní lodí na Máchově jezeře a letos oslaví 90 let od svého uvedení do provozu. Vyrobena byla  v roce 1924 v berlínských loděnicích Dekumag.

Hynek alias Tista
Okolo roku 1930 bychom se však už parníčkem Greif po Velkém rybníku neprojeli. Vystřídala ho další motorová loď a sice Tista. Ta byla pojmenována podle bezdězského purkrabího Oldřicha Tisty z Libštejna, který v roce 1366 realizoval nápad císaře Karla IV.,  založit zde Velký rybník, dnešní Máchovo jezero. Loď v červnu 1929 pokřtila hraběnka Sofie z Valdštejna, která dnes žije v Rakousku, je jí již 92 let a dodnes Máchův kraj navštěvuje.  Po druhé světové válce byla Tista přejmenována na Hynka. Loď byla vyrobena v roce 1929 v Berlíně a koncem 90. let 20. století prošla generální opravou.

Racek
Nejmladší výletní lodí Máchova jezera je Racek. Byl vyroben v Budapešti v roce 1966 a mezi největší zajímavostí patří fakt, že celý jeho trup je vyrobený z hliníku.

Lodní doprava dnes
Regata Máchovo jezero, a.s. dnes výletní lodě provozuje pro pravidelnou lodní přepravu a vyhlídkové okružní plavby. Hlavní sezónou jsou letní prázdniny, o kterých lodě vyrážejí na jezero každý den mnohokrát v rámci plavebního řádu. Na každé plavbě absolvují celkem 7 zastávek kolem celého jezera. V červnu je pravidelná lodní doprava omezena pouze na víkendy a v ostatních měsících (duben, květen, září, říjen) vyjíždějí lodě na základě zájmu turistů nebo objednávky. Mezi nejčastější skupinové zákazníky patří zejména školy, firemní akce či rodinné oslavy.