Perla Máchova jezera je opět v provozu

08.07.2014 16:27
  • Kompletně zrekonstruovaný Máj již vozí výletníky po Máchově jezeře
  • Na opravách se podílely tuzemští, převážně regionální řemeslníci
  • Nová elektroinstalace, restaurovaný interiér, ale i prosklená strojovna
  • Celková investice do rekonstrukce přesáhla 5 mil. Kč

Po dvou měsících dokončovacích prací byl koncem června do provozu uveden Máj, největší výletní loď Máchova jezera. Máj od podzimu loňského roku procházel generální opravou. Před vyzvednutím z vody bylo demontováno těžké vybavení včetně motorů. Podstatná část rekonstrukce pak probíhala na suchu, kde byly kompletně demontovány původní technologie, kabeláž či mobiliář a loď dostala zcela nový nátěr. 


Ideou celé rekonstrukce bylo, vrátit Máji původní podobu z konce padesátých let, kdy byla loď uvedena do provozu, současně však provést modernizaci veškerých technologií. Srdce Máje, dva dieselové motory byly repasovány a díky prosklené strojovně jsou nyní vystaveny na odiv pasažérům. Zcela nové je ovládání převodových skříní motorů, ale i kormidel. Výměnou prošla také elektroinstalace, požární signalizace a hlavně desítky kilometrů kabelů, které jsou nyní samozhášecí a vyhovují tak nejpřísnějším námořním normám.

Máj tak pod renovovaným kabátem ukrývá velmi moderní technologie na jejichž výběr a zejména správnou instalaci dohlížela nezávislá inspekční společnost Československý Lloyd. Opravená loď je proto nejen krásná, ale zároveň splňuje i ta nejpřísnější, dnes vyžadovaná, pravidla pro provoz a bezpečnost říční plavby a v některých případech i  plavby námořní. Konečné náklady na jeho rekonstrukci, i z výše uvedených důvodů, přesáhly 5 mil. Kč.
 

Na hladinu Máchova jezera se Máj vrátil za pomoci dvou těžkotonážních jeřábů v neděli 27. dubna letošního roku. Ihned poté byl odtažen do přístaviště, kde dva měsíce probíhala instalace nových technologií, oken, motorů či zrekonstruovaného mobiliáře a obložení. Modernizace se nevyhla ani toaletám na zádi a baru na přídi lodě. Máj tedy opět převáží turisty v rámci vyhlídkových okružních plaveb po Máchově jezeře a díky modernizaci interiéru a vybavení je nyní dobře připraven i na firemní a soukromé akce, oslavy, ale i školní výlety.

Lodníci se přes zimu nenudili

Máj měl být původně rekonstruován v některé z tuzemských loděnic. Související doprava by však celý projekt výrazně prodražila, a tak kompletní rekonstrukce probíhala přímo u Máchova jezera v dokském jachtklubu, sousedícím s Regatou Máchovo jezero, a.s., která loď vlastní a provozuje. Díky tomu se na rekonstrukci z převážné části podíleli přímo zaměstnanci Regaty Máchovo jezero, mezi kterými nechyběli lodníci ani kapitáni z Máje, kteří k němu získali ještě bližší vztah než kdy předtím. Téměř cokoliv na co se dnes podívají, prošlo jejich rukama a to včetně renovovaných interiérů a mobiliáře. Veškeré dřevěné prvky byly, v rámci zachování původních materiálů a barev, pečlivě restaurovány v truhlárně přímo u přístaviště. Zcela odstraněno bylo pouze umakartové obložení, které bylo nahrazeno modernějšími materiály, vyhovujícími dnešním protipožárním předpisům. 


Staronový bar
Cestující si na novém Máji budou užívat i některé z novinek. Mezi největší patří dřevěný bar na přídi, který na původním Máji sice byl, ale neplnil svou funkci. Zrekonstruovaný a vybavený novými technologiemi je nyní připraven osvěžit jak běžné pasažéry, tak i hosty firemních akcí či oslav. Svou premiéru absolvoval Máj již koncem června, kdy se na něm konala první svatba.


Nezničitelné “matesy”
O pohon Máje se starají dva dieselové, vodou chlazené, šestiválcové motory M634 o celkovém výkonu 308 kW. Oba sice společně s převodovými skříněmi prošly generální opravou a dostaly nový nástřik, předchozí léta provozu na nich však překvapivě nezanechala téměř žádné negativní stopy. Stejné tipy motorů se montovaly také do nákladních vozů Liaz alias “trambus” či “mates”.


Proč je na zádi Máje nápis „Děčín“?
Jedná se o místo, domovský  přístav, kde je loď evidována. Dle “Řádu plavební bezpečnosti na vodních cestách ČR”, ale i kdekoliv jinde na světě, musí být vyznačen na obou bocích zadní části plavidla nebo na jeho zádi. Po něm následují poznávací písmena státu, v němž je místo evidence.


Externí dodavatelé prací
Projektanti: Ing. Josef Hric a Ing. Stanislav Kršňák

Pohonné a palubní mechanismy: NOVA ČESKÉ LODĚNICE, a.s.

Pískování a nátěry: Varez, s.r.o.

Izolace a obložení: Petr Vejsada

Elektroinstalace: Josef Svoboda

Okna: Václav Pekárek

Čalounění: Václav Chumlen

KOMPLETNÍ FOTODOKUMENTACI včetně stavu Máje před a po rekonstrukci naleznete na úložišti Google iDrive.
 

O Máji
Motorová loď Máj je největší ze čtyřčlenné flotily výletních lodí na Máchově jezeře. Byla vyrobena v loděnicích Štěchovice přímo pro Máchovo jezero, je jediná svého druhu na světě a spuštěna na hladinu jezera byla na jaře roku 1959.  Celkové rekonstrukce se tedy Máji dostalo k 55. výročí prvního spuštění na vodu. Svou premiéru v roce 1959 si Máj odbyl ve Starých Splavech.

 

Historie výletních lodí na Máchově jezeře

Hladinu Máchova jezera dnes brázdí celkem čtyři výletní lodě. Služebně nejstarší jsou Jarmila a Hynek, jejichž historie se začala psát již ve dvacátých letech minulého století. Tehdejší nově založený plavební podnik vznikal postupně od r. 1920, kdy obec Doksy koupila od majitele velkostatku, hraběte Adolfa z Valdštejna, parcely za 63 000 Kč pod podmínkou, že prodávající strana, tj. hrabě Valdštejn, nucený pozemkovou reformou k odprodeji, má právo 40 % podílu na kapitálu vznikající akciové společnosti. Zakoupené pozemky tvořily parcely potřebné pro pláže a háje na pobřeží Máchova jezera. Celkový provoz byl rozdělen na pobřežní zařízení a plavební podnik. Ten v dubnu 1920 zakoupil a v červnu téhož roku slavnostně uvedl do provozu parníček Greif, který byl vůbec první výletní lodí na Velkém rybníku, dnešním Máchově jezeře. Pohon zajišťoval parní stroj a loď každou hodinu přepravila až 36 cestujících z Doks do Starých Splavů a zpět a byla tak významnou součástí tehdejší dopravní infrastruktury.

 

Jarmila alias Maria
V květnu 1924 byla zakoupena a do provozu uvedena motorová loď Maria, kterou slavnostně pokřtila Marie, hraběnka z Valdštejna. Loď byla po druhé světové válce přejmenována na Jarmilu. Ta je v současnosti nejstarší výletní lodí na Máchově jezeře a letos oslaví 90 let od svého uvedení do provozu. Vyrobena byla  v roce 1924 v berlínských loděnicích Dekumag.


Hynek alias Tista
Okolo roku 1930 bychom se však už parníčkem Greif po Velkém rybníku neprojeli. Vystřídala ho další motorová loď a sice Tista. Ta byla pojmenována podle bezdězského purkrabího Oldřicha Tisty z Libštejna, který v roce 1366 realizoval nápad císaře Karla IV.,  založit zde Velký rybník, dnešní Máchovo jezero. Loď v červnu 1929 pokřtila hraběnka Sofie z Valdštejna, která dnes žije v Rakousku, je jí již 92 let a dodnes Máchův kraj navštěvuje.  Po druhé světové válce byla Tista přejmenována na Hynka. Loď byla vyrobena v roce 1929 v Berlíně a koncem 90. let 20. století prošla generální opravou.

 

Racek
Nejmladší výletní lodí Máchova jezera je Racek. Byl vyroben v Budapešti v roce 1966 a mezi největší zajímavostí patří fakt, že celý jeho trup je vyrobený z hliníku.

 

Lodní doprava dnes
Regata Máchovo jezero, a.s. dnes výletní lodě provozuje pro pravidelnou lodní přepravu a vyhlídkové okružní plavby. Hlavní sezónou jsou letní prázdniny, o kterých lodě vyrážejí na jezero každý den mnohokrát v rámci plavebního řádu. Na každé plavbě absolvují celkem 7 zastávek kolem celého jezera. V červnu je pravidelná lodní doprava omezena pouze na víkendy a v ostatních měsících (duben, květen, září, říjen) vyjíždějí lodě na základě zájmu turistů nebo objednávky. Mezi nejčastější skupinové zákazníky patří zejména školy, firemní akce či rodinné oslavy.
 

Specifikace výletních lodí Máchova jezera

Máj

Délka

29,55 m

Šířka

5,77 m

Boční výška

2,73 m

Ponor (max.)

0,82 m - 1 m

Rok výroby

1959

Max. počet cestujících

250 osob

 

Racek

Délka

26,55 m

Šířka

5,32 m

Boční výška

2,04m

Ponor (max.)

1,14 m

Rok výroby

1966

Max. počet cestujících

160 osob

 

Hynek

Délka

15,7 m

Šířka

2,9 m

Boční výška

1,35 m

Ponor (max.)

0,9 m

Rok výroby

1929

Max. počet cestujících

70 osob

 

Jarmila

Délka

12,62 m

Šířka

2,84 m

Boční výška

1,25 m

Ponor (max.)

0,7 m

Rok výroby

1924

Max. počet cestujících

60 osob

Více informací na www.regatamachovojezero.cz